Učinkovito javno nastopanje
Učinkovito javno nastopanje: rezultat treninga ali talenta?
Avtorica: Martina Merslavič, svetovalka in trenerka javnega nastopanja, Sistem 2
Občinstvo nam je dalo nekaj neprecenljivega – svoj čas. Prišli so na sestanek, udeležili so se našega nastopa na konferenci, pritisnili so gumb “predvajaj” na YouTubeu. A to še ne pomeni, da smo pridobili tudi njihovo pozornost. Kaj šele, da smo jih v nekaj prepričali ali vplivali na spremembo vedenja. Vsaka interakcija, v katero vstopamo, je lahko tudi transakcija. Izid pogovora ob nedeljskem kosilu je lahko, da bo kateri od družinskih članov razumel, zakaj kmet na sosednjem travniku ne kosi več tako pogosto. Posledica neformalnega pogovora na Messengerju je lahko, da bo več ljudi za sabo pospravilo smeti ob nedeljskem izletu. Učinek objave na družbenih omrežjih je lahko, da bomo bolj načrtovano izbirali pohodne poti pozimi.
A da smo v teh transakcijah uspešni, je dobro poznati nekaj mehanizmov in tehnik, ki zelo povečajo učinkovitost sporočil. Navajamo jih v nadaljevanju, preizkusite jih večkrat, v bolj ali manj formalnih situacijah, in jih uporabljajte za doseganje sprememb na bolje!
Znižajte filtre svojega občinstva
Filtri so mehanizem, s katerim občinstvo procesira večino tistega, kar vidi in sliši. Če smo za neko vsebino zainteresirani, so filtri nizki, kar pomeni, da do občinstva prodre veliko informacij. Če smo do nje indiferentni, pa bo našo pozornost morda hitro okupiralo kaj drugega. Večina govorcev se tega ne zaveda in tudi takrat, ko vidi, da jih občinstvo ne posluša in so filtri visoki, nadaljuje z običajnim izvajanjem svoje predstavitve. Veliko boljša taktika je, da filtre najprej znižamo in šele nato pošljemo svojo vsebino. Filtre lahko znižamo na več načinov:
- z uporabo telesne govorice in tona glasu,
- z očesnim stikom,
- interakcijo z občinstvom,
- izpostavljanjem informacij, s katerimi se lažje poistovetijo,
- predstavitvijo informacij na vizualni način,
- učinkovitimi uvodi v predstavitve,
- drugimi tehnikami, s katerimi vnašamo v nastop dinamiko.
Vzpostavite čustveno povezavo
Strokovno komuniciranje večinoma temelji na trdih dejstvih, kompleksnih konceptih in podatkih. Vse to so elementi, ki govorcem prinesejo korist, a šele takrat, ko jim občinstvo zaupa. Za vzpostavljanje zaupanja pa je potrebna tudi čustvena povezava. Kako jo ustvarimo:
- Osredotočimo se na vrednost, ki jo naša tema ali sporočila prinašajo občinstvu. Vprašajmo se: kako dobro naše občinstvo sploh razume tematiko? Kako relevantno je naše sporočilo za njihovo vsakdanje delo? Kakšne koristi jim prinaša naša tema? Kakšna vprašanja ali izzivi se jim porajajo, ko nas poslušajo?
- Podatke ponazorimo z analogijami, ki pomagajo bolje razumeti kompleksne koncepte tudi nepoznavalcem. S tem, ko si bodo neki statistični podatek ali kompleksni kon-cept znali vizualno predstavljati, bodo z našo temo bolj povezani, predstavitev pa bo tudi manj suhoparna.
- Zavedajmo se vpliva zrcalnih nevronov. Čustva, ki jih doživljamo kot govorci, se prenašajo na občinstvo. Če v nekaj trdno verjamemo ali nas navdaja z navdušenjem, se bo ta energija prenesla tudi na občinstvo. Če nismo povsem prepričani, dvomimo vase in v vsebino, se bo to preneslo na občinstvo.
Moč neverbalne komunikacije
Vsebina je samo en kanal, po katerem posredujemo svoja sporočila. Predstavljajmo si vsebino kot pisno elektronsko sporočilo. Govorci, ki to isto sporočilo podprejo s svojim tonom glasu in neverbalno komunikacijo, pa to osnovno vsebino lahko zelo obogatijo, jo naredijo bolj dinamično, znižajo filtre, obenem pa sporočajo tudi vse tisto, zaradi česar nam ljudje zaupajo: kako močno verjamejo v vsebino, kako samozavestni se počutijo, kaj jih navdaja z zaskrbljenostjo in kje so mirni, ker vedo, da so stvari pod nadzorom. Naslednje tehnike nam pomagajo izkoriščati dodatne kanale komuniciranja:
- Modulacija glasu: povejmo ključna sporočila bolj naglas, ali pa ustvarimo bolj intimno vzdušje, če kaj povemo bolj potiho. Poudarimo. Najpomembnejše. Besede. Ali pa naredimo premor, ki bo znižal filtre in omogočil občinstvu, da predela in razume informacije.
- Telesna govorica: ne gre za znakovni jezik. Ampak če boste tu in tam ponazorili kakšno svoje sporočilo z gesto, boste občinstvu pomagali razumeti strukturo bolje, obenem pa boste tudi svojo nakopičeno energijo ventilirali na manj stresen način. Ustvarili boste vtis, da ste sproščeni, zaradi tega pa tudi bolj samozavestni in prepričljivi.
- Uporaba prostora: fizična bližina poveča tudi emocionalno bližino. Z uporabo prostora lahko okrepite svoja sporočila in olajšate njihovo razumevanje (oder v konferenčni dvorani je lahko vaša časovna premica). Celo v virtualnem komuniciranju lahko izkoristite nekaj prostora: se nagnete naprej ali nazaj, s tem pa povečate svojo dinamiko in znižate filtre.
Zgodbe se nas dotaknejo, zgodbe si zapomnimo
Zgodbe si zapomnimo, ker se nas dotaknejo na čustveni ravni. Če slišimo res dobro zgodbo, jo radi delimo naprej. Tudi v komuniciranju naravovarstvenih tem zgodbe dosegajo vrsto pozitivnih učinkov: nižajo filtre, olajšajo pomnjenje in razumevanje, povečujejo čustveno povezavo med govorcem in občinstvom. Nekaj elementov dobrih zgodb:
- Liki in konflikt: pozabite na demografske kategorije in raje orišite like s fizičnimi in psihološkimi lastnostmi. Povejte, kakšen problem rešuje vaša zgodba.
- Povejte, kakšne koristi prinaša vaša tema za občinstvo.
- Dobre zgodbe imajo nauk, vaša pa lahko občinstvo vodi k drobni zavezi, konkretni akciji, ki jo občinstvo lahko naredi takoj, je preprosta in osebna.
- Dobre zgodbe se začnejo s sceno: vprašanjem, podatkom, problemom, navedkom, ali čim tretjim, kar bo občinstvo potegnilo v jedro vaše vsebine.
Zadnja sprememba: 06. 02. 2023